Jaki olej do smażenia?

Jaki olej do smażenia?

Nie jest tajemnicą, że smażenia nie jest najzdrowszą metodą przyrządzania posiłków, dlatego tym ważniejszy jest dobór odpowiedniego oleju do smażenia. Zły tłuszcz może spowodować, że w wysokiej temperaturze będą powstawać szkodliwe związki, między innymi wolne rodniki, cykliczne węglowodory i toksyczne aldehydy.

Nie masz czasu czytać całego artykułu? W tej ramce znajdziesz esencję:

  • Olej do smażenia powinien mieć:
    • wysoki punkt dymienia (powyżej 200°C);
    • jak najmniej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.
  • Najbardziej uniwersalny i najtańszy wybór to olej rzepakowy rafinowany.
  • Inne dobre oleje do smażenia to: rafinowana oliwa z oliwek, rafinowany olej arachidowy, rafinowany olej ryżowy.

Sklepy oferują nam bardzo szeroki wybór oliw, olejów i innych tłuszczów. Jak więc wybrać ten odpowiedni? Wszystko zależy od zastosowania. Całkiem inny olej sprawdzi się do podania na zimno np. do sałatek, pesto, a inny do smażenia. W tym artykule skupię się wyłącznie na produktach pochodzenia roślinnego, bo właśnie kuchnię wegańską chcę promować.

Rafinacja oraz punkt dymienia.

W przypadku smażenia, olej rozgrzewamy zazwyczaj do 160 – 200°C, dlatego niezwykle istotna jest odporność tłuszczu na wysoką temperaturą. W tym celu przeprowadza się proces rafinacji. Polega on na oczyszczeniu oleju z naturalnych substancji, które z jednej strony nadają mu barwę, smak oraz zapach, z drugiej zaś strony łatwiej ulegają spalaniu, co powoduje wytwarzanie się szkodliwych dla naszego zdrowia związków. Dzięki rafinacji, oleje charakteryzują się wyższym punktem dymienia oraz temperaturą, w której tłuszcz zaczyna ulegać rozkładowi.

Jak najmniej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Olej do smażenia powinien zawierać jak najmniej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są zdecydowanie mniej trwałe w porównaniu do kwasów nasyconych oraz jednonienasyconych. Związki wytwarzające się w procesie smażenia z wielonasyconych kwasów tłuszczowych są najgorsze dla naszego organizmu – charakteryzują się dobrą przyswajalnością, wywołują uszkodzenia narządów wewnętrznych oraz mają właściwości mutagenne i rakotwórcze.

W tabeli poniżej przedstawiono punkt dymienia dla poszczególnych tłuszczów roślinnych. Pogrubione zostały te, które spełniają oba warunku dla dobrego oleju do smażenia, czyli mają:

  1. Wysoki punkt dymienia.
  2. Mało wielonasyconych kwasów tłuszczowych.

ODBIERZ   -25% + Darmowa dostawa

Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj oferty specjalne oraz porady na temat gotowania i kuchni wegańskiej. Dodatkowo otrzymasz kod rabaty na pierwsze zamówienie i pokażesz, że nasza praca ma sens!

Dodaj komentarz

Close Menu
×

Koszyk